19 mars 2009

Amerikaner och vapen...

Hälsade på pojkvännen på jobbet idag för en äkta amerikansk matlåde-lunch. Amerikanerna hade tänkt att de skulle visa upp sig med sin goda sida för mig men kom efter en stund på sig med att prata om polygami och slutade för en (väldigt) kort stund att prata, tills de förstod att de inte chockat mig särskilt svårt (!). Därefter följde dock en väldigt intressant diskussion om vapen och huruvida en amerikan behöver ett välfyllt vapenskåp eller inte. Jag är glad att jag inte gav mig in i diskussionen, för den var tidvis ganska hetsig, mest var det den ena vapenförespråkaren som hetsade upp sig själv! Intressant också att notera att de som var vapenmotståndare hade en mycket lugnare framtoning och en mycket mer accepterande inställning till förespråkarna än tvärtom...

Mycket av tiden på dagarna har jag spenderat med att gå runt på Phillys gator (snitt 15000 steg per dag, det känns i fötterna!) och man ser många intressanta saker, ett axplock nedan:

  • I USA ser parkeringsautomaterna ut att vara från antiken eller så, men så är det ju enligt pojkvännen ett "o-land" (mittemellan i- och u-land!) också!


  • En steak är inte som man skulle kunna tro en saftig köttbit, utan en macka med köttslamsor! Se kycklingvarianten med ost (såklart!)


  • Det är väldigt lätt att bli "lurad" av amerikanska butikssäljare, eftersom dessa är mycket mer tränade i att prata (amerikaner har ju speech på schemat i skolan)

  • I USA kan man sätta sig att läsa böckerna i en bokaffär, det verkar rätt vedertaget. Alla bokaffärer verkar också ha ett Starbucks inlemmat i sig, så man kan sitta länge. Jag har testat detta, men tog för säkerhets skull med min egen bok :)

  • Amerikaner ber om ursäkt för ALLT, i de mest oväntade situationer. Mötte tex en löpare på en ganska bred trottoar häromdagen, han sade "Excuse me" och log generat när han sprang förbi. Vid ett övergångsställe lite senare gick en kvinna mot rött och höll på att bli överkörd. Hon hoppade tillbaka upp på trottoaren och skrek åt bussen: You fucking moron!! Damn you! Varpå hon vände sig till oss som också stod och väntade och sade med ett leende: I'm sorry

  • Skyltdockorna här är anpassade efter de rådande idealen. Det innebär att de är pinnsmala, precis som hemma, men har silikonliknande gigantiska tuttar som står rakt ut!!

  • Det regnar väldigt lite här, idag är första dagen sedan jag kom hit! Kanske är det orsaken till att träden aldrig slår ut, trots att det enligt svenska mått varit full vår hela tiden här. Dock börjar det komma små knoppar här och var nu.
Har utnyttjat gymmet som finns i huset där pojkvännen bor, några gånger i allafall. Men man blir nästan knasig i huvudet av det, eftersom allting är i miles när man springer, cyklar eller crosstrainar. Crosstrainern är dessutom högst instabil och gjort för personer med betydligt längre armar än mig (det säger inte lite!). Dessutom får man bara köra max 25 min på crosstrainern innan den automatiskt går ner i cool down-läge. Den går dock att starta om manuellt. Kanske är det en säkerhetsfunktion som behövs i USA, för att tillverkaren inte ska bli stämd om någon kör för länge och får hjärtattack...

Inga kommentarer: