1 maj 2008

Biofili, endast för kvinnor, utan bagage

Jag har varit i Tyskland på kurs i veckan. Contract management var ämnet och korvstoppning var ordet. I allafall första dagen, då det var en typ från Legal som stod och pratade mellan 9.30-16.30. Puh... Ganska sömning var jag efter det, även om jag nog lärde mig en del också.

På flyget ner läste jag senaste numret av Utemagasinet: Jag är biofil. Vad är nu detta då? Jo, en person "vars längtan ut till gröna skogar och blåa vatten härrör från den tiden då grönskan och djuren i skogen gav oss näring och vattnet stillade vår törst". Fint va? Det menas alltså att "vår lust att vara ute därmed är en del av vårt biologiska arv". Uttrycket kommer tydligen från biologen Edward O Wilson.

Eftersom det var mässa i Düsseldorf hade alla hotell hutlösa priser, som man dessutom fick betala i förskott. Men till på köpet fick man betala extra för frukost och både Larsa och jag fick rökrum... Super för känsliga luftrör får man säga! Men imorgon ska jag ju till Bergqvists och testa Lotorpsmetoden, så då blir det andra bullar!

I Tyskland blir det inte så mycket tränat, men de har många konstiga saker där. I tisdags eftermiddag var vi med grabbarna från Service på Mediamarkt, de skulle göra några kap. Gissa om det var skoj att se deras miner när de alla tre upptäckte att man bara kunde betala med kontanter där! Så kapen blev kvar i butiken, hihi... Fast lite konstigt är det ju att en sån stor kedja inte tar betalkort... Så därifrån åkte vi in till Duisburg centrum och besökte Galleria Kaufhof (på vägen dit försökte vi utse Duisburgs fulaste hus, men det gick inte; det fanns för många att välja på). I parkeringshuset där var det några som hötte med fingret åt oss. Vi hade nämligen råkat parkera på avdelningen "Nur für Frauen". Ja, just det, speciella parkeringsplatser endast för kvinnor!! Hur sexistiskt är inte det?? Fredriks kommentar: "Jaja, men jag parkerade ju i allafall som en kvinna, kolla hur snett det blev." Hrmpf...

Som vanligt var det kaos på flygplatsen igår. Smarta SAS hade checkat in sisådär 10 personer fler än vad som fick plats i planet. Så vid gaten försökte de locka folk att stanna över natten mot ersättning på 250 €. Inte många nappade, så de slumpade ut namn. Dags för boarding. Nä, vänta, de behövde visst tre personer till som måste stanna kvar.... Vänta... Vänta... Boarding! Minuterna går, det börjar bli tight att hinna med planet till Linköping från Köpenhamn. Så i högtalaren: "Detta är kaptenen som talar, vi är klara för avfärd, vi väntar bara på två personer som ännu inte kommit". What??? Först tar de en halvtimme på sig att neka folk plats, därefter saknas två personer??? Den som säger att SAS är pålitliga har nog aldrig nyttjat dem... I stort sett varenda gång man åker från Düsseldorf är det samma visa: Beklagar, planet är försenat, vi har överbokat, du får åka i morgon eller till Stockholm istället etc etc etc. Och så skyller de på stigande bränslepriser... Få ordning på den egna organisationen först kanske, så kanske kostnaderna sjunker...

Hur som helst: Efter en språngmarsch på Kastrup hann jag med flyget till Linköping och var hemma i tid för en gångs skull. Det var dock inte mitt bagage. Det är fortfarande ute och reser, men kommer förhoppningsvis hem framåt kvällen idag. Eller nån annan dag... Vi får väl se, kanske får jag åka på fest i Uppsala helt utan smink och hårgrejer på lördag. Då lär jag ju i allafall sticka ut från mängden :-)

Inga kommentarer: