1 maj 2009

Morgonjogging

Konceptet att springa innan frukost verkar otroligt smidigt. Man har träningen avklarad innan man går till jobbet och det är fräsch och härlig luft. Kände att jag ville testa och igår morse blev det av. Eftersom sista expressbussen till jobbet går 07.40 var jag tvungen att vara uppe och ute ganska tidigt. Efter en halv banan och ett halvt glas vatten klev jag ut genom dörren 05.50.

Krispig luft och klarblå himmel fick mig på bra humör och jag kände hur härligt det skulle bli! Men... min kropp är inte van att springa på morgonen. Den kändes tung och pulsen steg till oanade höjder (183) efter några kilometers rätt långsam jogging. Lite håll infann sig och det var inte alls så skönt som jag tänkt mig, även om det var härligt att vara ute när bara morgonpigga människor med hundar hunnit leta sig ut. Pust, pust! Krävs nog rejäl tillvänjning för att detta ska börja räknas som skönt.

Humöret var ovanligt bra resten av dagen efter en rejäl morgongenomkörare och jag kände mig ovanligt pigg. Men, också ovanligt hungrig! Trots den rejäla frukosten och det vanliga mellanmålet var jag tokhungrig redan halv elva! Och lunchen hade redan försvunnit ur magen vid två-hugget. Helt klart håller förbränningen igång hela dagen efter en sån morgontur! Frågan är bara om det är positivt eller negativt...

Konstigt nog kände jag nästan för att ta en träningsrunda även på kvällen, så kanske är morgonträning ett fullt realistiskt alternativ för att hinna med fler träningspass i veckan utan att låsa upp fler av veckans kvällar? Hmm... tål att tänkas på!

1 kommentar:

Karin sa...

Intressant, när jag testade morgonjogging i veckan så hade jag också lust att springa igen redan på kvällen! Jag kände jag mig också otroligt tung i benen sådär tidigt och fick aldrig upp någon fart. Hungrig var jag resten av dagen men det berodde nog mest på att jag har svårt att äta direkt efter träning och jag hade inte riktigt tid att invänta aptiten så det blev en ovanligt tunn frukost. Kände mig ovanligt pigg och fräsch resten av dagen så om man kan vänja kroppen så känns det som en jättebra grej att träna på morgonen, funkar det en gång per vecka så är det ju bra! Du får rapportera hur det går med tillvänjningen :)