19 juli 2008

Inte så illa

Var ute och sprang idag igen, lite längre än förra gången och tydligen lite snabbare också. Hållen låg och lurade på högersidan i stort sett hela rundan men gjorde sig aldrig hörd på riktigt. Har ju bestämt mig för att skynda långsamt nu, sedan om det innebär att jag blir tvungen att gå delar av Lidingöloppet så får det bli så. Inga knän ska förstöras här inte! Det kändes rätt OK idag, ingen större smärta om jag höll mig undan asfalten.

Har surfat en del i löptrådar och annat och konstaterat att det vore kul att testa lågpulsträning, är ju egentligen det man kanske borde ägna sig åt för att kunna klara långlopp. Problemet är väl bara att det tar väldigt lång tid att få upp hastigheten... I samband med detta stöter man på en del annat relaterat, löparknän och sådant. Vilket fick mig att fundera på om jag kanske ändå skulle försöka få en sjukgymnast att hjälpa till. Tydligen kan onda knän bero på både dåliga höftmuskler (!) och baksida lår etc. Gissar att det kanske skulle vara det som behövs: anpassad styrketräning, för att få bukt med det. Hur som helst, boken "Träna för livet" av Phil Maffetone kanske skulle vara något att införskaffa, till min redan dignande träning- och livsstilsdel av bokhyllan...

Har även funderat så smått på att övergå till en mer vegetarisk kost igen. Problemet är bara att jag har svårt att komma på bra och goda "vardagsrätter" av vegetarisk art som kan tänkas gå hem även hos mitt köttmonster till sambo ;-) Tips mottages tacksamt från vegetarianerna i mitt umgänge, ni vet vilka ni är, hehe...

Inga kommentarer: